Onze visie op leren
Missie
De Driemaster creëert een inclusieve leeromgeving waarin elke leerling wordt aangemoedigd en ondersteund om zijn/haar volledige potentieel te bereiken. In onze schoolcultuur staan respect, diversiteit, samenwerking en persoonlijke groei centraal. We bereiden onze leerlingen voor op een betekenisvolle en succesvolle toekomst, waarbij ze vaardigheden ontwikkelen die hen in staat stellen om zich aan te passen aan veranderingen en actieve burgers te worden in een steeds veranderende samenleven.
Visie
Samen met ouders, leerkrachten en de bredere gemeenschap werken wij samen om een positieve en stimulerende omgeving te creëren waarin elke leerling succesvol kan zijn. Wij bieden hoogwaardig onderwijs dat gericht is op het bevorderen van de cognitieve, sociale en emotionele ontwikkeling van de leerlingen. Door gedifferentieerd onderwijs en het bieden van individuele ondersteuning, willen we elk kind in staat stellen om zijn/haar unieke talenten te ontdekken en te ontwikkelen. Als Hiro-school leren wij kinderen om op een positieve, respectvolle manier met elkaar om te gaan en samen te werken.
Kernwaarden
Bij alles wat we doen gaan we uit van onze vijf kernwaarden:
Betekenisvol
Leerlingen worden aangemoedigd om te leren vanuit een context die relevant is voor hun leven en ervaringen. De lesstof wordt gekoppeld aan real-life situaties, problemen en uitdagingen, waardoor leerlingen de relevantie en het nut van wat ze leren kunnen begrijpen. Het onderwijs gaat steeds meer thematisch aangeboden worden.
Betrokkenheid
Ons aanbod omvat actieve betrokkenheid van leerlingen bij het leerproces. Dit kan worden bereikt door middel van interactieve en hands-on activiteiten, samenwerkend leren, onderzoekend leren en projectmatig werken.
Leerlingen worden aangemoedigd om actief deel te nemen, vragen te stellen, te onderzoeken en te ontdekken.
Kritisch denken
We stimuleren het ontwikkelen van kritisch denken en probleemoplossende vaardigheden bij leerlingen. Ze worden aangemoedigd om informatie te analyseren, verschillende perspectieven te overwegen, vragen te stellen en hun eigen ideeën te vormen. Ze worden gestimuleerd om kritisch na te denken over de wereld om hen heen en om oplossingen te bedenken voor diverse vraagstukken.
Motivatie
We proberen de intrinsieke motivatie bij leerlingen te bevorderen. Leerlingen worden aangemoedigd om hun eigen interesses, nieuwsgierigheid en passies te volgen. Ze worden uitgedaagd en gestimuleerd om autonomie, meesterschap en doelgerichtheid in hun leren te ervaren.
Creativiteit
Op De Driemaster streven we ernaar onderwijs en de echte wereld te verbinden en de werkelijkheid en leefwereld van kinderen mee te nemen in het onderwijsaanbod. Dit begint al meteen in groep 1-2. Door middel van thematisch onderwijs vergroten wij de kennis van de kinderen en gaan zij uit verwondering en nieuwsgierigheid steeds meer de wereld ontdekken. Naast kennisoverdracht is er ook ruimte voor creativiteit, muziek en drama.